Gwarancja a rękojmia za wady rzeczy

Materiał informacyjny STOWARZYSZENIA Sursum Corda

Wadliwość rzeczy sprzedanej powoduje aktualizację roszczeń kupującego z tytułu rękojmi za wady rzeczy, oraz z tytułu gwarancji, jeżeli została ona udzielona. Oznacza to, że w przypadku wadliwości rzeczy sprzedanej kupujący zawsze ma prawo poszukiwać ochrony w przepisach cywilnych o rękojmi, natomiast gwarancja chroni go tylko wówczas gdy została mu udzielona. Oba uprawnienia są od siebie niezależne co oznacza prawo do skorzystania z każdego z nich, ale nie równocześnie.

Jeżeli konsument wybiera roszczenie z tytułu rękojmi to ma prawo odstąpić od umowy, albo żądać obniżenia ceny. Inne uprawnienia to żądanie usunięcia wady lub wymiany rzeczy na wolną od wad. Jeżeli kupujący składa reklamację na podstawie rękojmi, pismo reklamacyjne należy skierować do sprzedawcy ponieważ to on jest podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady. Należy pamiętać, że sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się co do stanowiska konsumenta w terminie 14 dni. Jeżeli tego nie zrobi to uważa się, że zgłoszone przez niego roszczenie uznał za uzasadnione. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. W przypadku rzeczy używanej termin ten nie może być krótszy niż jeden rok. Powyższe terminy nie wiążą kupującego, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił. Jeżeli wada rzeczy została stwierdzona przez konsumenta przed upływem roku od dnia wydania rzeczy, domniemywa się, że wada ta lub jej przyczyna istniała w chwili wydania rzeczy kupującemu.

Gwarancja z kolei jest nieobowiązkowym zobowiązaniem się gwaranta do spełnienia na rzecz kupującego określonych roszczeń w sytuacji, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości przyrzeczonych w dokumencie gwarancyjnym. W tym właśnie dokumencie gwarant, którym może być sprzedawca, producent, importer, czy dystrybutor, określa według własnego uznania zakres swojej odpowiedzialności względem kupującego, oraz czas trwania gwarancji. Należy pamiętać, że gwarancja nie musi być koniecznie udzielona na piśmie, obecnie wystarczy aby do swojej skuteczności została podana do wiadomości publicznej np. na stronie internetowej gwaranta.

Co do zasady dla konsumenta korzystniejsza jest rękojmia, gdyż jej zasady uwarunkowane są przepisami prawa, a przedsiębiorca nie może ich zmieniać na niekorzyść kupującego. Z kolei z gwarancji warto skorzystać, jeśli termin wynikający z tytułu rękojmi upłynął, nie mniej dotyczy to jedynie gwarancji udzielonych na okres dłuższy niż 2 lata od dnia wydania towaru. Przeważnie jednak udzielenie gwarancji na dłuższy czas wiąże się z uiszczeniem przez kupującego dodatkowej opłaty.

Należy pamiętać w związku z powyższym, że kupującemu przysługują dwa niezależne reżimy ochronne w procesie reklamacyjnym: rękojmia i gwarancja, a umiejętne ich zastosowanie może przynieść spore korzyści dla domowego budżetu.

Lokalizacje Punktów Nieodpłatnej Pomocy Prawnej i Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Mediacji w Powiecie Nakielskim:

I. Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej i mediacji odbywa się w następujących punktach:

1. MIEJSKO - GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W KCYNI ul. Libelta 28
poniedziałek: 12.00 - 16.00,
środa i piątek: 11.00 - 15.00.

2. POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE W NAKLE NAD NOTECIĄ ul. Dąbrowskiego 46 poniedziałek - piątek: 11.00 - 15.00

3. MIEJSKO - GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W MROCZY ul. Łąkowa 7
wtorek i czwartek: 11.00 - 15.00

II. Udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i mediacji

1. INTERNAT ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM. E. CHROBOCZKA W SZUBINIE ul. Kochanowskiego 1
poniedziałek, środa i piątek: 11.30 - 15.30,
wtorek: 11.00 - 15.00

2. URZĄD GMINY W SADKACH ul. Strażacka 11
czwartek: 11.30 - 15.30

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku (także w zakresie tejże działalności).

Rejestracja wizyty:
w celu uzyskania pomocy w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego należy dokonać wcześniejszej rejestracji, należy zgłosić czego będzie dotyczyła porada.

Rejestracja na wizyty odbywa się pod numerem telefonu: 536-928-218 lub 52-325-17-24 od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30-15.30 lub drogą elektroniczną pod adresem e-mail: [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na naklonadnotecia.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie