Poseł Paweł Szramka napisał dwie interpelacje wnosząc o zmniejszenie kosztów certyfikacji dla Ochotniczych Straży Pożarnych
Poseł Paweł Szramka przekazał pierwszą interpelację w grudniu 2019 r. Dotyczyła ona pojazdu jednostki OSP w Aleksandrowie Kujawskim. Otóż pojazd ten ofiarowany za darmo jednostce był wykorzystywany podczas akcji ratowniczo-gaśniczych do czasu, gdy wycofano ten pojazd z podziału bojowego z uwagi na brak certyfikatu CNBOP.
- Koszt certyfikatu to wydatek około 80 tys. zł, na który OSP w Aleksandrowie Kujawskim nie stać
- pisał w interpelacji poseł Paweł Szramka i wnioskował o informację, jakie rozwiązania może zaproponować ministerstwo w tego rodzaju sytuacjach. Maciej Wąsik, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiedział 9 stycznia, że świadectwa dopuszczenia są niezbędne dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa osób ratowanych i ratowników, a także zwiększają skuteczność prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych. W odpowiedzi zaznaczył jednak, że prowadzone są szczegółowe analizy dotyczące rozwiązań w zakresie zmiany przepisów zapewniających m.in. obniżenie kosztów.
Jednostek OSP nie stać na kosztowne świadectwo dopuszczenia wozów
Kolejną interpelację poseł Paweł Szramka napisał w maju 2020 r. Wspomniał w niej sytuację z Aleksandrowa Kujawskiego, ale napisał także o pozostałych jednostkach w kraju. - Nie jest to jednostkowy przypadek i w podobnej sytuacji postawionych jest wiele innych z ponad 4 tys. 300 jednostek OSP, które funkcjonują obecnie w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym - napisał poseł Paweł Szramka. - W opinii strażaków niezbędna jest szybka zmiana przepisów w tym zakresie, a dalsza zwłoka może znacznie pogorszyć poziom bezpieczeństwa, i to nie tylko na terenach wiejskich - dodał. Poseł pytał w interpelacji, na jakim etapie znajdują się prace związane z uproszczeniem zasad i obniżeniem kosztów certyfikowania wozów strażackich, jakie rozwiązania planuje się wprowadzić i kiedy.
Przeczytaj również:
Odpowiedź pojawiła się 24 lipca, gdy Sejm przyjął nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw, która zmniejsza koszty i wymagania w sprawie certyfikatu CNBOP. Zgodnie z zapisami tej ustawy, używane samochody pożarnicze, sprowadzane z zagranicy nie będą musiały uzyskać kosztownego świadectwa dopuszczenia CNBOP. To świadectwo zostanie zastąpione opinią techniczną, za którą opłata ma wynosić maksymalnie dwukrotność kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale - czyli na dzień dzisiejszy ok. 10 tys. zł.
Dzięki zmianom w ustawie ma być bezpieczniej
- Nowelizacja będzie miała bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, gdyż do tej pory w wielu przypadkach wozy strażackie zakupione dla poszczególnych jednostek OSP nie mogły brać bezpośredniego udziału w akcjach ratowniczo-gaśniczych. Było to spowodowane wysokimi kosztami certyfikatów, które są wymagane, aby wozy strażackie mogły uczestniczyć w takich akcjach
- mówi Paweł Grabowski, dyrektor Biura Poselskiego Pawła Szramki w Brodnicy.
Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?